Met minimale moeite, een maximale transformatie

Boost

Boost your life. Zo doe je dat in deze rommelige tijden

Vandaag blog ik graag even met een lichtere touch! Jullie weten nu wel dat ik veel problematieken belicht en aanpak. Nu vond ik het ook tijd om een lekker eenvoudige blog te maken. Een blog vol tips waarmee ik mensen – vooral vrouwen – in mijn praktijk een heel eind op weg heb kunnen helpen in deze tijden. Soms sta je letterlijk en figuurlijk met je rug tegen de muur, of komen de muren op je af.
Hoe wordt het leven – op veel fronten – fijner met minimale inzet en tijd?

Zorg voor buitenlucht
Toegegeven, het is makkelijk om nog een keertje om te woelen onder dat heerlijke donsdeken in de herfst- en wintermaanden.
Vaak wordt er dan tegen je gezegd: ‘Ga lekker wat buiten doen!’ Grrr.
Als men je niet vertelt waarom het zo goed voor je is, en je er de voordelen niet van inziet, brengt die zin je niet vooruit.
Zuurstof in onze hersenen maakt ons wakker. Wanneer je wandelt adem je anders (rustiger) waardoor je je weerstand én gemoed een boost geeft! En last but not least: door te bewegen houd je je bloedsomloop op gang. Goed om je figuur te behouden en je gemoed op peil te houden. Ook je immuunsysteem krijgt een flinke oppepper! We hebben ook (voldoende) daglicht nodig om te profiteren van een diepe herstellende nachtrust.
Wandelen met je kids, of met je geliefde, of een familielid etc, versterkt de band ook. Al zeg je niets tegen elkaar: je deelt samen rust in deze rare tijden.

Slow motion
Weet je nog vorig jaar? Je plande misschien al je Netflix-series in het weekend in, na een hectische werkweek. Om dan duf van de bank af te komen en ’s maandags weer in de mallemolen rond te draaien.
Denk weer aan “vroeger” toen je elke dag uitkeek naar een aflevering van je lievelingsprogramma. Het ontspant, geeft je leven ritme en je verrijkt jezelf!
Zo ook met eten: ’s ochtends die snelle hap op de passagierszetel met een plastic beker koffie erbij? Ondanks de koffie en de vrolijke deuntjes, voelden je ogen aan als droge kurken.
We krijgen nu meer tijd om een goed ontbijt te nemen, langzamer op de dag te komen. Bedenk eens hoeveel filetijd (rijtijd) je kwijt was?
En ja, onze pauzes kunnen we nu – mits goede regelmaat – ook zelf inplannen. Draaide je vroeger als een gek nog wasjes tot het bijna slaaptijd was? Die machine kan misschien even draaien wanneer jij in je kantoorkamer werkt. En wat dacht je van een makkelijke verse soep als onderdeel van je lunch? Diepvriesgroenten (bevatten even veel voedingsstoffen als verse), diepvriesspinazie in kokend water en naar smaak afkruiden. Kost je weinig moeite, en je boost je gezondheid.
Elke stap in huis, draagt ook bij tot een betere conditie!
Bedenk dat dieren ons ook weer bij ons (zelf)bewustzijn brengen en ons doen onthaasten. Even de kat aaien, en genieten van de vriendschap die je van het beestje terugkrijgt! Misschien zie je nu ook hoe enthousiast de hond is wanneer je tijd maakt om een lunchwandeling met je diertje te maken.

Maak een moodboard
Die romantische trouwfoto ligt al jaren in de kast? Dat leuke vakantiekiekje met de kids daar ergens bovenop? Misschien is de relatie met je partner nu anders geworden… . Des te meer reden om goede tijden uit de kast te trekken, en jezelf bewust te worden van hoe jullie er toen voor elkaar waren. Dat kan nu meer dan ooit. Zorg voor fijne beelden, geluiden en aroma’s om je leven op te vrolijken. Verdiep je eens in aromatherapie? Lavendel is een rustgever, terwijl citrusgeuren ons humeur een boost geven. Misschien vind je het aroma van essentiële kaneel- of vanilleolie wel knus en verzachtend in deze tijden?

Gun jezelf en je omgeving een make-over
Weet je nog? Snel je gezicht onder de kraan, snel (en onzorgvuldig) je crème aanbrengen, en (eventueel) wat basismake-up om de deur uit te gaan. Dat kan nu anders: gun je zelf een facial. Het inmasseren van je dagcrème doet op zich al wonderen voor je huid, omdat je de doorbloeding en dus collageenaanmaak op gang brengt. Een make-upje kan, maar hoeft niet per se: je huid laten ademen is ideaal om deze gezond te houden.
En wat dacht je van een aromatisch bad – als pauze- in plaats van die regendouche in de ochtend? Heerlijk met een kopje thee, of een kop warme chocolademelk in handbereik. Het bad zorgt ook weer voor een goede bloedsdoorstroming en dus voor een (aangename) energiestroom.

Door kleine verplaatsingen in huis kun je al een heel andere sfeer creëren! Bedenk dat het verplaatsen van je bijverlichting, je al in een heel andere mood kunnen brengen. Of het verplaatsen van je werk- of eettafel naar een plek bij het raam, zodat je met horizon kunt werken of rustig kunt eten.

Maak anderen blij
De buurvrouw die moeilijk te been is, vind het misschien wel fijn dat jij je extra soep bij haar brengt? Of misschien klaart ze er helemaal van op als ze jouw gelezen tijdschriften in de bus vindt, met een kaartje erbij?
Een (kort) telefoontje om te vragen hoe het met haar gaat, kan haar hele dag opfleuren. Het kan je zelfvertrouwen vergroten, en depressieve gevoelens milderen.

©Aloka Life Coach
©Aloka Liefrink

AFSPRAAK VOOR GRATIS INTAKE